Friday, June 30, 2006

تصادف (Crash)



مدتی‌ست که می‌خواستم چند خطی در باره فيلم تصادف که امسال به‌حق برنده سه جايزه اسکار شد، بنويسم تا اينکه ديروز در وبلاگ نقطه ته خط به تفسيری از ناصر خالديان برخوردم که واقعن حق مطلب را ادا کرده است.
ناصر خالديان می‌نويسد:

ما پشت شيشه و فلز قايم شديم، خيلي دلمون مي‌خواد همديگه رو لمس كنيم. تصادف، بهانه‌ايه كه بتونيم اين احساس رو زنده كنيم.

چند ماه نسخه پرده‌اي تصادف Crash در كشوي ميزم خاك مي‌خورد. نه فرصت داشتم ببينم و نه رغبتش را. «يك فيلم ديگر اسكاري كه بيخودي گنده شده»! صحنه‌هايي را روي سرچ ديدم و بعد به خودم گفتم نمي‌طلبد! تا چند روز پيش كه طلبيد و نسخه‌ي دوبله آن را ديدم. در فرازهاي اول همان احساس بود: «باز هم مايكل مور بازي و نقد جامعه آمريكايي» و بعد هجوم تصاويري سياه و تلخ كه لحظه به لحظه افسرده‌ات مي‌كند: جهنمي به نام آمريكا! روياي مهاجران بيشمار براي زندگي در دنياي جديد. ايراني، چيني، مكزيكي، سياه‌پوست... و خلاف آن‌چه كه فيلم‌هاي كارت‌پستالي هاليوود به ما نشان مي‌دهد. جالب اين كه اين داستان يا در حقيقت داستان‌هاي اپيزوديك به طور طعنه‌واري در لس‌آنجلس و نزديك هاليوود اتفاق مي‌افتد.
بعد در گره‌افكني‌ها در اواسط داستان است كه روابط آدم‌ها را پيدا مي‌كني و سرانجام در گره‌گشايي و پايان درخشان فيلم مي‌تواني به هوا بپري: آفرين! آفرين! آفرين آقاي پل هاگيس! نويسنده‌ي خوشگل ميليون دلاري!... و حالا مي‌تواني آن را به ديگران هم توصيه كني.
تصادف را مي‌توان يك فيلم ضد نژادپرستي ناميد، مي‌تون يك فيلم در نقد زندگي و جامعه‌ي آمريكايي ناميد، مي‌توان فيلمي در دفاع از زندگي رنگين پوستان و اقليت‌هاي نژادي ناميد يا فساد در پليس لس‌آنجلس. برخي نيز آن را فيلمي متظاهرانه و تبليغاتي مي‌دانند. هر كسي مي‌تواند برداشت خاص خود را از فيلم داشته باشد، اما تصادف فقط در مورد آمريكا نيست و مي‌تواند در هر جاي دنيا و مخصوصاً در ايران ما كه خود كشوري كثيرالمله و داراي اقوام گوناگون است اتفاق بيفتد. تصادف، خطابه‌اي در تنهايي انسان است. خيلي مايل بودم وقت داشتم در مورد نگاه اگزيستانسياليستي و «معنادرماني» فيلم كه از همان جملات ابتدايي آغاز مي‌شود و در نهايت در سكانس‌هاي پاياني نتيجه‌گيري مي‌شود، بيشتر بنويسم. به سايت رسمي فيلم و جملاتي كه در بالاي آن روشن و خاموش مي‌شوند دقت كنيد.
فيلم‌نامه تحسين‌برانگيز «تصادف» در عين پيچيدگي، بسيار منسجم، با انبوهي از شخصيت‌هاي ملموس و واقعي و مونتاژهاي موازي كه داستان و در نهايت پيام فيلم را با استحكام و در عين حال بسيار روان روايت مي‌كند. كارگرداني و تقطيع نماها كلاسيك و ساده و گاهي در فصل‌هايي با حركات دوربين روي دست مستندگونه است. كمتر نشانه‌اي از جلوه‌هاي ويژه يا افكت‌هاي گيشه‌پسند و هاليوودي مي‌بينيم با اين حال كارگرداني چنين فيلمي با اين همه شخصيت و نقطه عطف، بسيار دشوارتر از آن چيزي است كه به چشم مي‌آيد. در عين حال اين نقد نيز بر فيلم وارد است كه برخي جاها به ورطه‌ي شعار و القاي مستقيم پيام و اخلاق‌‌گرايي مفرط افتاده كه با توجه به زيبايي‌هاي فيلم و تاثير آن بر تماشاگر مهم به نظر نمي‌رسد.
تصادف، در مورد تصادف نيست، در مورد برخورد و كنتاكت آدم‌ها و فرهنگ‌هاست. فيلم صحنه‌هاي به يادماندني و زيباي بسياري دارد با اين وجود سكانس‌هاي پاياني همه‌شان زيبا و استادانه هستند. اين استادانه بودن به فيلم‌نامه‌ي خوب و تدوين خلاقانه‌ي آن و البته كارگرداني بازمي‌گردد كه فيلم در هر سه (فيلم‌نامه و تدوين و بهترين فيلم) با شايستگي اسكار گرفته است.


تماشای اين فيلم غیرعادی را به تمام دوستان توصيه می‌کنم.

Tuesday, June 27, 2006

به ياد خمينی




اين فيلم مرا به ياد انقلاب و ورود خمينی به ايران می‌اندازد. شما چطور؟

Monday, June 19, 2006

به چه می اندیشند؟



به نظر شما این دو نفر در چه فکری هستند. به بهترین جواب جایزه ای داده خواهد شد.

Thursday, June 15, 2006

اقتصاد هسته‌ای

گروهی از استادان اقتصاد دانشگاههای ايران با ارسال نامه ای به محمود احمدی نژاد هشدار داده اند که ادامه سياستهای اقتصادی دولت به عقب‌ماندگی بيشتر و گسترش فقر و نابرابری می انجامد.

Wednesday, June 14, 2006

عقب ماندگی سنتی

يکی از بدبختی‌های ما مردمان جهان سوم وابستگی و دلبستگی به سنتها و احساس اجبار به اجرای آنها در حد مرگ است. بسیاری از این سنت‌ها هيچگونه ارتباط و تناسبی با زمان حال ندارند و ما آنها را همچون غل و زنجيری سنگين به دلخواه به پايمان بسته‌ايم.

به‌ طور مثال در پاکستان حقوق متوسط سرانه ۴۰۰ دلار و خرج یک عروسی بین ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار است که جمله از طرف خانواده عروس پرداخت می‌شود.
بسياری از خانواده ها با به دنيا آمدن فرزند دختر شروع به پس انداز خرج عروسی می‌کنند. اجرای مجلس عروسی مجلل با ميهمانان فراوان يک اجبار است و از آن گريزی نيست چرا که نشانه اصالت خانواده عروس و میزان ارزشی‌ست که خانواده داماد برای عروس قائل خواهد شد.
حال دولت پاکستان که مصمم است به نوعی از این ولخرجی جلوگیری کند، قانونی را تصويب کرده است که طبق آن خانواده عروس از بسياری خرج‌ها از جمله شام عروسی منع شده ‌است و خطاکاران مورد پيگرد قانونی قرار می‌گيرند.

به قول زنده یاد عزیز نسین "ما آدم نمی‌شویم."

نماينده‌گان عاشق



نماينده‌گان مجلس امام زمان در حال عشقبازی

Monday, June 12, 2006

رژيم غير قابل اصلاح



خانم ها و آقایان اصلاح طلب،

عکسهای کسوف از تجمع آرام زنان را ببينيد و دوباره بگوئيد ما می‌خواهيم اين رژيم را اصلاح کنيم.

کمی سر عقل بيائيد، رژيم جانیان اسلامی ایران غير قابل اصلاح است.

Friday, June 09, 2006

پيک نيک مرگبار



اين تصاوير را ببينيد.

چگونه ميتوان انتظار داشت که مردم فلسطین با اسرائيل در صلح و صفا زندگی کنند؟


Tuesday, June 06, 2006

روز شيطان

امروز ششمين روز از ششمين ماه در سال شش است. عدد ۶۶۶ را شیطان پرستان و بعضی از مسيحيان سمبل شيطان ميدانند. اين عدد از متون قديمی انجيل برداشت شده که در آن نام قيصر روم "قیصر نرو" که يکی از سرسخت‌ترين دشمنان مسيحيان بود، به رمز با عدد ۶۶۶ نمايش داده شده است و هیچ ارتباطی با شیطان ندارد. جالب اينجاست که طبق نظر تاريخ دانان و انجيل شناسان اين عدد در حقيقت ۶۱۶ بوده و زمانی بر اثر يک ترجمه غلط و يا رونويسی اشتباه به ۶۶۶ تبديل شده است.

از اين عدد سازنده فيلم "طالع نحس" (The Omen) به عنوان يک کلک تبليغاتی استفاده کرده است و فیلم امروز بر پرده سینماهای آمریکا به نمایش در می‌آید. فيلم طالع نحس بازسازی فيلم خوبی است که در سال ۱۹۷۶ با شرکت گريگوری پک ساخته شد.

اين اعتقاد خرافاتی در آمريکا طرفداران زيادی دارد به طور مثال در سال ۲۰۰۳ فرماندار ايالت نيومکزيک دستور داد که نام جاده ۶۶۶ را به جاده ۴۹۱ تغيير دهند تا توريست‌های بيشتری جرات کنند و از آن جاده رد شوند. در صورتيکه آمار بسيار بالای تصادفات در اين جاده بيشتر به علت مصرف زياد مشروب در اين منطقه و باريک بودن اين جاده پر رفت و آمد است. و یا سال ۱۹۸۸ نانسی ریگان همسر رونالد ریگان رئیس جمهور سابق آمریکا، دستور داد که پلاک خانه جدیدشان را از ۶۶۶ به ۶۶۸ تغییر دهند تا شیطان نتواند به خانه آنها نفوذ کند.

در اروپا اين عدد به علل ديگری طرفداران زيادی دارد. در اتريش تعداد بسیار زیادی زوج برای ثبت ازدواجشان در این تاریخ ثبت نام کرده‌اند. چرا که تاريخ ۶.۶.۶ تضمين می‌کند که زن و شوهر هيچوقت تاريخ ازدواجشان را فراموش نکنند.

منبع: www.orf.at